1. ΓΕΝΙΚΑ
Οι δρόμοι των πόλεων , των οικισμών κ.τ.λ. , δεν είναι κατασκευασμένοι στην τύχη . Όλοι γνωρίζουμε ότι αποτελούν ένα δίκτυο , που έχει σα σκοπό τη σύνδεση μεταξύ τους . Για παράδειγμα , καθώς το αυτοκίνητο πηγαίνει ευθεία , ο οδηγός κάποια χρονική στιγμή στρίβει δεξιά ή αριστερά , για να πάει στον προορισμό του .
2. ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΔΡΟΜΩΝ
Tα συστήματα που ακολουθούνται για την κατασκευή των δρόμων ( ή πιο σωστά του δικτύου των δρόμων ) είναι :
1. Το Ορθογωνικό ( Ιπποδάμειο ) 2. Το Ακτινωτό 3. Το Ταινιωτό 4. Το 'Αναρχο |
2.1 ΟΡΘΟΓΩΝΙΚΟ
Εικ. 1 , Ορθογωνικό δίκτυο
Το Ορθογωνικό , είναι το πιο συνηθισμένο σύστημα δικτύου , που εφαρμόζεται στη Γη ( εικ. 1 ) . Θα συναντήσουμε πόλεις , με διάφορες παραλλαγές του . Η φιλοσοφία του , είναι οι κάθετοι δρόμοι .
Εικ. 2 , Ορθογωνικό δίκτυο , περιοχή Αττικής
Η ονομασία Ιπποδάμειο , οφείλεται στον Ιππόδαμο από την Μίλητο , ο οποίος ( με βάση τα λεγόμενα του Αριστοτέλη ) , σχεδίασε πολλές Ελληνικές πόλεις π.χ. τον Πειραιά , τη Ρόδο κ.ά.
2.2 ΑΚΤΙΝΩΤΟ
Εικ. 3 , Ακτινωτό σύστημα
Στο Ακτινωτό δίκτυο , οι δρόμοι καταλήγουν σε έναν πόλο ( εικ. 3 ) . Το σύστημα παρουσιάζει σημαντικό μειονέκτημα , το οποίο έχει να κάνει με το μποτιλιάρισμα των οχημάτων , σε περίπτωση κυκλοφοριακού φόρτου .
Εικ. 4 , Ακτινωτό δίκτυο , περιοχή Καρλσρούη
2.3 ΤΑΙΝΙΩΤΟ
Εικ. 5 , Ταινιωτό δίκτυο
Η πόλη εκτείνεται κατά μήκος , σα μια ταινία . Σ' αυτό το σύστημα , υπάρχει ένας κεντρικός δρόμος και μερικοί δευτερεύοντες ( κάθετοι ή σχεδόν κάθετοι ) , για την εξυπηρέτηση των κατοικιών . Θα το συναντήσουμε συχνότερα , σε παραθαλάσσιους οικισμούς ( εικ. 6 ) και σε κοιλάδες .
Εικ. 6 , Ταινιωτό δίκτυο , περιοχή Ελλάδα
2.4 ΑΝΑΡΧΟ
Εικ. 7 , 'Αναρχο δίκτυο
Στο 'Αναρχο σύστημα , οι δρόμοι είναι ακανόνιστοι ( εικ. 8 ) . Θα συναντήσουμε το δίκτυο , συνήθως σε μεσαιωνικές πόλεις ( π.χ. κάστρα ) .
Εικ. 8 , 'Aναρχο δίκτυο , περιοχή Νορντλίγκεν ( Γερμανία )