1. ΓΕΝΙΚΑ
'Οταν θέλουμε να βρούμε την υψομετρική διαφορά δύο μακρυνών σημείων Α και Β , θα κάνουμε χωροστάθμηση με όδευση .
2. ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ
Η διαδικασία φαίνεται στην εικόνα που ακολουθεί .
Επιλέγουμε τα τυχαία σημεία 1 , 2 , 3 , 4 ανάμεσα στα Α και Β . Οι αποστάσεις μεταξύ αυτών δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερες από 100 μέτρα . Το δε έδαφος , πρέπει να είναι οριζόντιο ή με μικρή κλίση . Αν έχει μεγάλη κλίση π.χ. πλαγιά βουνού , τα σημεία πυκνώνονται .
Στη συνέχεια τοποθετούμε το χωροβάτη στη στάση Σ1 . Το σημείο επιλέγεται με το μάτι , περίπου στη μέση του τμήματος Α-1 . Παίρνουμε οπισθοσκόπευση Ο στο Α και εμπροσθοσκόπευση Ε στο 1 . Την ίδια εργασία κάνουμε για όλες τις στάσεις .
Η υψομετρική διαφορά YδAB είναι ίση με τη διαφορά : άθροισμα των ενδείξεων των οπισθοσκοπεύσεων Ο , μείον , το άθροισμα των ενδείξεων των εμπροσθοσκοπεύσεων Ε :
ΥδAB = Σ [ Ο ] - Σ [ Ε ] |
3. ΤΟ ΣΦΑΛΜΑ ΤΗΣ ΧΩΡΟΣΤΑΘΜΗΣΗΣ
Η ακρίβεια της χωροσταθμικής όδευσης ΑΒ μπορεί να ελεγχθεί .
Πραγματοποιούμε μια δεύτερη όδευση από το Β προς το Α , κατά την οποία θα βρούμε την υψομετρική διαφορά ΥδBA . Τα σημεία που επιλέγονται , δε χρειάζεται να είναι τα ίδια με την πρώτη . Όμως η " φιλοσοφία " εκλογής αυτών , είναι η ίδια .
Το σφάλμα χωροστάθμησης σ είναι :
| σ | = ΥδBA - ΥδAB |
Το σφάλμα σ είναι ανεκτό όταν :
| σ | / √ A ≤ 10 χλστ |
Το | σ | είναι η απόλυτη τιμή του σφάλματος σ .
Το Α συμβολίζει τη συνολική απόσταση και των δύο οδεύσεων σε χιλιόμετρα ( χλμ ) .
Αυτό σημαίνει ότι μετράμε στο έδαφος , τις αποστάσεις Α - Σ1 , Σ1 - 1 , 1 - Σ2 κ.τ.λ. Το ίδιο κάνουμε και για τη δεύτερη όδευση . Το άθροισμα όλων αυτών , αποτελούν τη συνολική απόσταση Α .
Αν το σφάλμα σ είναι μέσα στο επιτρεπτό όριο , τότε γίνεται κατανομή του στα σημεία που μας ενδιαφέρουν . Αν είναι εκτός ορίου , πρέπει να επαναληφθεί η όλη εργασία .
Τέλος , αν γνωρίζουμε τα υψόμετρα των Α και Β και θέλουμε να δώσουμε υψόμετρα σε ενδιάμεσα σημεία , δε χρειάζεται να κάνουμε δεύτερη όδευση . Ο έλεγχος της όδευσης μπορεί να γίνει , με τα γνωστά υψόμετρα των άκρων Α και Β .