ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

1. ΓΕΝΙΚΑ

Τα ποδήλατα 🚲 των τελευταίων χρόνων ( 2010 και μετά ) , είναι καταπληκτικά με πολλές δυνατότητες . Έχουν όμορφα χαρακτηριστικά , με την τεχνολογία να έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι . Αυτό που τα κάνει να ξεχωρίζουν , είναι οι ταχύτητες .

Θυμάμαι το πρώτο μου ποδήλατο , ένα μικρό με κόντρα για φρένο και βέβαια χωρίς ταχύτητες . Ανηφόρα δεν ανέβαινε με τίποτα και στην ευθεία ήταν πιο αργό και από τη χελώνα , που λέει ο λόγος .

Τοποθετήθηκαν κάποιοι οδοντωτοί δίσκοι στο πετάλι και στον πίσω τροχό και το ποδήλατο , μπορεί να πετάξει !!! Ναι καλά ακούσατε . Το ποδήλατο , όχι ηλεκτρικό αλλά ποδαράτο , υπό κάποιες προϋποθέσεις , μπορεί να αναπτύξει και 60 με 70 χλμ / ω !!! Επιπλέον , είναι γεμάτο ανέσεις και θα βρείτε πολλά συμπληρωματικά εξαρτήματα για αυτό .

Παρόλο που η Ελλάδα είναι μια ορεινή χώρα , είναι πλέον σίγουρο , ότι αποτελεί την ιδανικότερη λύση , σε κάθε μορφή προβλήματος που αντιμετωπίζουμε . Αν και τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια για την κατασκευή
ποδηλατόδρομων Μετάβαση σε σχετικό σύνδεσμο της wikipedia
, ακόμα είμαστε πολύ πίσω .

Εύχομαι στο μέλλον , να δω ανθρώπους που θα κάνουν πολλά πράγματα για αυτό και πάντα ανιδιοτελώς . Το ποδήλατο , μπορεί να προσφέρει μόνο καλά στο λαό και στο περιβάλλον .

2. ΟΙ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Εικόνα 1 , Τα γρανάζια στον πίσω τροχό

'Εχουμε να κάνουμε με δυο γκρουπ γραναζιών . Το ένα βρίσκεται στα πετάλια και το άλλο στον πίσω τροχό ( κασέτα ) . Αυτό που βρίσκεται στα πετάλια , αποτελείται από 3 γρανάζια . Στον πίσω τροχό αποτελείται από 7 . Αυτό σημαίνει ότι έχει 21 ταχύτητες ( 3 * 7 ) .

Επίσης στο ποδήλατο , τα όργανα χειρισμού βρίσκονται στο τιμόνι :

Εικόνα 2 , Χειριστήριο πεταλιού

Στο αριστερό μέρος βρίσκεται το χειριστήριο πεταλιού με τις 3 επιλογές . Το 3 αντιστοιχεί στο μεγάλο γρανάζι , το 2 αντιστοιχεί στο μεσαίο και το 1 αντιστοιχεί στο μικρότερο . Για μεγάλες ταχύτητες επιλέγουμε το 3 .

Εικόνα 3 , Χειριστήριο πίσω τροχού

Στο δεξί μέρος βρίσκεται το χειριστήριο πίσω τροχού , με τις 7 επιλογές . Το 7 αντιστοιχεί στο μικρότερο γρανάζι και το 1 αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο . Για μεγάλες ταχύτητες επιλέγουμε το 7 . Για ανηφόρες επιλέγουμε το 1 .

Εικόνα 4 , Διάταξη γραναζιών για ανάλογες ταχύτητες

3. ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ

Η ρύθμιση των ταχυτήτων , περιλαμβάνει τα εξής βασικά :

3.1 Τεντωμένα συρματόσχοινα .

Το πρώτο που κάνουμε , είναι να τεντώσουμε τα συρματόσχοινα . Φέρνουμε την αλυσίδα στο μικρό γρανάζι του πίσω τροχού και στο μεγάλο γρανάζι των πεταλιών . Στρίβουμε όλο δεξιόστροφα τον κοχλία του συρματόσχοινου ( τον ονομάζω Σ ) . Αν είναι χαλαρό το συρματόσχοινο , ξεσφίγγουμε τη βίδα και το τεντώνουμε με το χέρι ή με μια πένσα . Στη συνέχεια σφίγγουμε τη βίδα .

3.2 Οι βίδες H και L .

Αφορούν τα όρια για την αλυσίδα . Με πιο απλά λόγια , την εμποδίζουν να βγαίνει πιο έξω από τα εξωτερικά γρανάζια .

Τι ισχύει στον πίσω τροχό ; Το H αντιστοιχεί στο μικρό γρανάζι και το L αντιστοιχεί στο μεγάλο γρανάζι .

Τι ισχύει στα πετάλια ; Το H αντιστοιχεί στο μεγάλο γρανάζι και το L αντιστοιχεί στο μικρό γρανάζι .

3.3 'Εναρξη ρύθμισης στον πίσω τροχό .

Πριν ξεκινήσουμε , για κάθε θέση γραναζιού , το σασμάν ( π.χ. shimano ) θα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένο με αυτό .

Από το μικρό γρανάζι που βρίσκεται η αλυσίδα ( θέση 7 ) , θέλουμε να ανέβει στο αμέσως επόμενο , δηλαδή στη θέση 6 . Γυρνάμε μισή στροφή αριστερά τον κοχλία Σ του συρματόσχοινου . Πιέζουμε το δεξιό κάτω χειριστήριο , από 7 να γράψει 6 . Αν η αλυσίδα δεν ανεβαίνει , επιστρέφουμε το χειριστήριο στη θέση 7 και επαναλαμβάνουμε τις αριστερές στροφές του κοχλία Σ , μέχρις ωσότου η αλυσίδα ανεβαίνει αθόρυβα στο γρανάζι 6 .

Μόλις ανέβει η αλυσίδα στη θέση 6 , πιέζουμε το δεξιό απάνω χειριστήριο για να δούμε αν θα κατέβει στο γρανάζι 7 . Αν δεν κατέβει , γυρνάμε δεξιόστροφα τον κοχλία Σ του συρματόσχοινου . Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία , μέχρι η αλυσίδα να κατεβαίνει αθόρυβα στη θέση 7 . Την ίδια εργασία κάνουμε για όλα τα γρανάζια , ανέβασμα και κατέβασμα .

3.4 Ρύθμιση των γραναζιών στα πετάλια .

Με τον ίδιο τρόπο και μάλιστα πιο εύκολα απ' ότι κάναμε στον πίσω τροχό , γίνεται η ρύθμιση και στα 3 γρανάζια των πεταλιών .

3.5 Η βίδα Β τεντώματος .

Υπάρχει μια ξεχωριστή βίδα ( Β ) πάνω στο μηχανισμό ( σασμάν ) την οποία δεν πειράζουμε . Η ρύθμιση αφορά την καλύτερη εφαρμογή της αλυσίδας , στα δόντια του γραναζιού .

Εικόνα 5 , Βίδα Β τεντώματος

4. ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΕΙΣ

Αριστερό χειριστήριο τιμονιού ( Απάνω χειρ. - Κάτω χειρ. ) :

Απάνω Κατεβάζει ( 3 ---> 1 ) , για ανηφόρες

Κάτω Ανεβάζει ( 1 ---> 3 ) , για μέγιστη ταχύτητα

Δεξιό χειριστήριο τιμονιού ( Απάνω χειριστήριο - Κάτω χειριστήριο ) :

Απάνω Ανεβάζει ( 1 ---> 7 ) , για μέγιστη ταχύτητα

Κάτω Κατεβάζει ( 7 ---> 1 ) , για ανηφόρες

Βίδα συρματόσχοινου ταχύτητας :

Στο Ανέβασμα - Αριστερόστροφα

Στο Κατέβασμα - Δεξιόστροφα

ΣΗΜ. Οι ρυθμίσεις και απομνημονεύσεις , αφορούν συγκεκριμένο ποδήλατο .

5. ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Απαραίτητος εξοπλισμός είναι :

Φώτα μπροστά και πίσω .

Κουδούνι .

Εργαλεία .

Σταντ ποδηλάτου.

Σαμπρέλα .

Τρόμπα .

Κλειδαριά - Συναγερμός .

Κράνος .

Εικόνα 6 , Ηλεκτρική τρόμπα τσέπης

Προαιρετικός εξοπλισμός είναι :

Λασπωτήρες ( μπρος - πίσω ) .

Σταντ για κινητό .

Αναπαυτική σέλα .

Κουκούλα .

Βάση ποδηλάτου .

Παγουροθήκη .

Σχάρα .

Χερούλια .

Καλαθάκι .

Ανακλαστήρες ποδηλάτου .

6. ΤΟ ΤΑΧΥΜΕΤΡΟ

Εγκαταστήστε και έναν υπολογιστή ταξιδιού . Θα βλέπετε την ταχύτητα του ποδηλάτου , πόσα χιλιόμετρα έχετε κάνει , το συνολικό χρόνο που κάνατε , τη θερμοκρασία περιβάλλοντος , το μέσο όρο ταχύτητας , την ώρα κ.ά.

'Οταν ολοκληρώσετε την τοποθέτηση του ταχύμετρου , θα πρέπει να εισαγάγετε την περίμετρο α του τροχού ( συνήθως σε χιλιοστά ) .

6.1 Προτεινόμενος τρόπος .

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για τον υπολογισμό της περιμέτρου α του τροχού . Ο καλύτερος τρόπος είναι ο εξής :

Μετράτε με μια μεζούρα τη διάμετρο της ρόδας ( μαζί με το ελαστικό ) π.χ. 70 εκ . Μετατρέπετε τα εκατοστά σε χιλιοστά ( 1 εκ = 10 χλστ ) :

70 εκ = 700 χλστ

Ο τύπος της περιμέτρου α του κύκλου είναι :

α = 2 * π * ρ ,

α = περίμετρος

π = 3.14159265

ρ = ακτίνα ( 350 χλστ )

Με αντικατάσταση υπολογίζω το α :

α = 2199

7. ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Φοράμε πάντα κράνος .
'Οταν οδηγάμε , ποτέ δεν αφήνουμε τα χέρια μας από το τιμόνι .
Πριν οδηγήσουμε , ελέγχουμε όλες τις λειτουργίες του π.χ. τα φρένα , τα παξιμάδια των τροχών , το τιμόνι , τον αέρα στα ελαστικά , τα πετάλια κ.ά.