1. ΓΕΝΙΚΑ
Η κατασκευή μιας οδού εξαρτάται από πολλούς παράγοντες π.χ. το σκοπό για τον οποίον εξυπηρετεί , τη μορφολογία του εδάφους , τη μελλοντική ανάπτυξη της περιοχής απ' όπου διέρχεται κ.τ.λ. Άρα η μελέτη είναι ανάλογη της κατασκευής και αποσκοπεί στις μελλοντικές ανάγκες της κάθε πόλης , οικισμού κ.τ.λ.
Θα μελετήσω την κυκλοφορία οχημάτων σε υπάρχουσα οδό και θα παρατηρήσω γενικά στοιχεία που οδηγούν σε σωστά συμπεράσματα . Να επισημάνω ότι όλοι οι οδοί δύναται να μελετηθούν ετησίως , μηνιαία , εβδομαδιαία , εποχιακά κ.τ.λ.
Στις οδούς δίνουμε ονόματα , για να τις ξεχωρίζουμε π.χ. οδός Ανάφης . Στην Ελλάδα οι ονομασίες των οδών προέρχονται από ιστορικά πρόσωπα , νησιά , τοπικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής κ.τ.λ.
2. ΜΕΣΟΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΟΓΚΟΣ
Ο Μέσος Ημερήσιος Όγκος ( ΜΗΟ ) αναφέρεται στα πόσα οχήματα περνούν ημερησίως από μία οδό . Ακολουθεί παράδειγμα .
Γνωρίζουμε ότι ο χρόνος έχει 365 ημέρες . Μετά από συστηματική μελέτη παρατηρήθηκε ότι από μια οδό , περάσανε σε ένα χρόνο 32850 οχήματα .
32850 / 365 = 90
Αυτό σημαίνει ότι περάσανε κατά μέσο όρο , 90 οχήματα ημερησίως .
Συνεπώς , ο Μέσος Ημερήσιος Όγκος ( ΜΗΟ ) δίνει ένα γενικό συμπέρασμα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για συγκρίσεις οδών .
3. ΩΡΙΑΙΟΣ ΟΓΚΟΣ
Ο Ωριαίος Όγκος ( ΩΟ ) αναφέρεται στα πόσα οχήματα περνούν ανά ώρα από μία οδό . Αποτελεί τη σημαντικότερη μελέτη , γιατί κυρίως εντοπίζεται η ώρα αιχμής και γενικότερα προβλήματα ( αν υπάρχουν ) στην κίνηση των οχημάτων . Για παράδειγμα , γνωρίζοντας τις ώρες αιχμής , θα μπορούσαν οι αρμόδιες αρχές του κάθε κράτους να λάβουν τα μέτρα τους και η κίνηση να ομαλοποιηθεί .
Καθώς η τεχνολογία προοδεύει , θα ήταν πολύ σημαντικό για τους οδηγούς να γνωρίζουν κυκλοφοριακά στοιχεία , για τις οδούς που πρόκειται να χρησιμοποιήσουν . Η ενημέρωση αυτών θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσω κινητών τηλεφώνων , ηλεκτρονικών ταινιών ( που ήδη υπάρχουν σε μεγάλες λεωφόρους ) κ.τ.λ.
4. ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ
Τα παλιά χρόνια στεκόμασταν στην άκρη ενός δρόμου και μετράγαμε ένα προς ένα τα αυτοκίνητα που περνάγανε . Η μελέτη αφορούσε συγκεκριμένα διαστήματα της ώρας π.χ. 08:00 - 09:00 , 10:00 - 11:00 κ.τ.λ. και φυσικά δεν υπήρχε κάποια αιτία , που να εμπόδιζε τη ροή των οχημάτων . Οι δε καιρικές συνθήκες έπρεπε να ήταν κανονικές .
Σήμερα υπάρχουν συσκευές χειρός , οι οποίες διαθέτουν ακριβείας αισθητήρες κίνησης και διαχωρισμού της κάλυψης ( δύο , τρία κ.τ.λ. αυτοκίνητα παράλληλα και στην ίδια ευθεία ) . Κάνουν καταμέτρηση και καταγραφή των διερχόμενων οχημάτων .
Επιπλέον , μπορούν να καταχωρούν και άλλα στοιχεία όπως : τη μέγιστη , ελάχιστη , μέση ταχύτητα και την προκαλούμενη ρύπανση . Από το προφίλ των οδηγών να καταγράφουν τη μέση ηλικία αυτών κ.ά.
Όλα τα προηγούμενα , όπως και τα επιλεγμένα διαστήματα ωρών , αποθηκεύονται στην κάρτα μνήμης .
ΑΣΚΗΣΗ |
Υπολογίστε σε μια οδό τον ΩΟ ( Ωριαίο Όγκο ) και εντοπίστε την ώρα αιχμής . Δημιουργήστε ένα αρχείο παρακολούθησης , της κυκλοφορίας σε διάφορες οδούς π.χ.
ΗΜΕΡ/ΝΙΑ | ΠΕΡΙΟΧΗ | ΟΔΟΣ | Ω. ΔΙΑΣΤΗΜΑ | Ω. ΟΓΚΟΣ | ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ |
22/3/2024 | ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ | ΚΕΚΡΟΠΟΣ | 07:00-08:00 | 20 | - |
- | - | - | 08:00-09:00 | 23 | 'Ωρα αιχμής |
- | - | - | 09:00-10:00 | 19 | - |
- | - | - | 10:00-11:00 | 16 | - |
- | - | - | 11:00-12:00 | 13 | - |