1. ΓΕΝΙΚΑ
Η κύρια αιτία των οδικών ατυχημάτων ή δυστυχημάτων , είναι η υπερβολική ταχύτητα . Η σωστή οδήγηση θέλει πολλά πράμματα όπως , οδηγούς με πολύ καλά αντανακλαστικά , άψογα συντηρημένα οχήματα , πολύ καλούς δρόμους κ.ά.
Στην άκρη της οδού , υπάρχει πινακίδα η οποία αναγράφει το όριο ταχύτητας . Δεν έχει γραφτεί τυχαία ή με σκοπό η αστυνομία να μοιράζει κλήσεις . Το δοθέν όριο στηρίζεται σε μελέτη , η οποία έχει πραγματοποιηθεί από αρμόδιους μηχανικούς , με σκοπό την ασφαλή οδήγηση .
Ένας από τους κινδύνους κατά την οδήγηση σε ευθεία , είναι η πρόσκρουση πάνω σε εμπόδιο . Θα αναφέρω τρία παραδείγματα με εμπόδια , τα οποία μπορεί να συναντήσει ο κάθε οδηγός :
• Μεγάλο και βαρύ αντικείμενο στο δρόμο . • Προπορευόμενο αυτοκίνητο το οποίο κινείται πολύ αργά . • 'Οχημα σταματημένο σε φανάρι . |
Ένα όχημα σταματημένο σε φανάρι στην ουσία δεν είναι εμπόδιο . Είναι σωστά σταματημένο . Απλά , όταν οδηγάει αφηρημένα ο οδηγός του πίσω οχήματος και βλέπει ξαφνικά μπροστά του ένα αυτοκίνητο , για αυτόν είναι στην ουσία ένα εμπόδιο . 'Aρα , πρέπει να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για να σταματήσει το όχημα έγκαιρα και να αποφευχθεί η πρόσκρουση .
2. ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ
Το κινούμενο όχημα θα διανύσει μέχρι το εμπόδιο , μια απόσταση Α ( σχήμα ) . Μπορούμε να χωρίσουμε αυτή την απόσταση , σε 3 τμήματα : τα Α1 , Α2 και Α3 . Θα δούμε τι σημαίνει το καθένα απ' αυτά .
Απόσταση Α1 : Είναι η απόσταση ετοιμότητας . Ο οδηγός αντιλαμβάνεται μέσα σε 1'' εώς 2.5 '' την ύπαρξη εμποδίου . Μέσα σ' αυτόν το χρόνο , θα κάνει κάποια μέτρα στο οδόστρωμα . Η απόσταση που θα διανύσει , βρίσκεται από τον τύπο :
A1 = τ * χ ( A1 = απόσταση , τ = ταχύτητα , χ = χρόνος ) |
'Oσο περισσότερη είναι η ταχύτητα του οχήματος , τόσο μεγαλύτερο είναι το αρχικό μήκος Α1 , το οποίο θα διανύσει μέσα σε 1 εώς 2.5 δευτερόλεπτα . Και όσο μεγαλύτερο το μήκος Α1 , τόσο δυσκολεύει η κατάσταση .
Απόσταση Α2 : Είναι η απόσταση φρεναρίσματος ( πεδήσεως ) . Η κατάσταση του οδοστρώματος και τα ελαστικά του αυτοκινήτου ( συντελεστής τριβής φ ) , παίζουν σημαντικό ρόλο κατά την πέδηση . Ο συντελεστής τριβής φ κυμαίνεται από 0.27 εώς 0.36 , με τη μικρότερη τιμή να αντιστοιχεί στην υψηλότερη ταχύτητα μελέτης .
Θεωρούμε ότι το όχημα είναι καλά συντηρημένο . Έτσι , η απόσταση πεδήσεως θα υπολογιστεί με κριτήρια την ταχύτητα και τον συντελεστή τριβής φ από τον τύπο :
A2 = τ ² / 25.6 * φ ( A2 = απόσταση , τ = ταχύτητα , φ = συντελεστής τριβής ) |
Απόσταση Α3 : Είναι η απόσταση από το σημείο στο οποίο θα σταματήσει το όχημα , μέχρι το εμπόδιο . Ονομάζεται απόσταση ασφαλείας και πρέπει να κυμαίνεται από μεγαλύτερο του μηδενός εώς μερικά μέτρα .
3. ΠΙΝΑΚΑΣ
τ ( χλμ / ώρα ) | ΑΠΟΣΤΑΣΗ A |
---|---|
50 | 60 |
60 | 80 |
80 | 110 |
90 | 150 |
100 | 170 |
110 | 180 |
120 | 200 |
130 | 230 |
4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Με βάση τον πίνακα , ένας δρόμος με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ / ώρα , τι σημαίνει ;
Aν ο οδηγός πηγαίνει με ταχύτητα 120 χλμ / ώρα , θα πρέπει να έχει σε όλο το μήκος της οδού που ισχύει το όριο , ελεύθερη απόσταση 200 μέτρων από τυχόν εμπόδιο , το οποίο θα βρεθεί μπροστά του .
Ο δρόμος θα πρέπει να εξασφαλίζει αυτήν την κατάσταση , σε όλα τα σημεία του . Βασική προϋπόθεση , το αυτοκίνητο να κινείται με ταχύτητα 120 χλμ / ώρα . Αν όμως το όχημα κινείται με παραπάνω ταχύτητα π.χ. 180 χλμ / ώρα , η πρόσκρουση είναι αναπόφευκτη ⛐ .