ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ

* ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ;

Προσβασιμότητα , είναι η δυνατότητα που δίνεται σε κάθε άνθρωπο , να κινείται με ανεξαρτησία , άνεση , ασφάλεια και αυτονομία σε όλους τους χώρους ( δομημένους ή ελεύθερους ) , έτσι ώστε να συμμετέχει ισότιμα στα κοινωνικά και οικονομικά δρώμενα , της ζωής κάθε πόλης , της κάθε χώρας .

* ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ;

Ανεξαρτησία σημαίνει ελευθερία , που είναι βασικό και κυρίαρχο δικαίωμα , του κάθε πολίτη μιας χώρας .

* ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ;

Καθολικός Σχεδιασμός , σημαίνει Όλα για Όλους . Αναφέρεται στο κατασκευαστικό μέρος της προσβασιμότητας . Στόχος είναι η οριζόντια μετακίνηση . Λέει όχι στα σκαλοπάτια και γενικά είναι υπέρ της χρήσης όλων των υλικών αγαθών , από όλους .

* ♿ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΜΠΟΔΙΟ ;

Είναι οτιδήποτε ( έμψυχο ή άψυχο αγαθό ) , που δεν επιτρέπει σε ένα άτομο με αναπηρία (όλες οι κατηγορίες) την πλήρη συμμετοχή του , σε οποιαδήποτε δραστηριότητα . Π.χ. φυσικά εμπόδια , κατασκευαστικές ατέλειες και μη άμεση επιδιόρθωση αυτών , εμπόδια στην πληροφόρηση και επικοινωνία , ανθρώπινα εμπόδια λόγω συμπεριφοράς ( π.χ. αναίτια άρνηση στο άτομο με αναπηρία , να συμμετάσχει σε μια κοινωνική δραστηριότητα ) , τεχνολογικά εμπόδια κ.ά.

* ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΕΧΝΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ ;

Τεχνικά βοηθήματα είναι προϊόντα εμπορίου , που σκοπό έχουν να συντηρήσουν , να βελτιώσουν ή ακόμα και να αυξήσουν τις λειτουργικές ικανότητες των Ατόμων Με Αναπηρία .

* ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ;

Περιβάλλον είναι οτιδήποτε έμψυχο ή άψυχο αγαθό , που βρίσκεται γύρω μας ( μας περιβάλλει ) .

* ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΚΥΛΟΣ ΟΔΗΓΟΣ και τι ΣΚΥΛΟΣ ΣΥΝΟΔΟΣ ;

Ο Σκύλος Οδηγός είναι εκπαιδευμένο σκυλί για να βοηθάει το άτομο με πρόβλημα όρασης , να κινείται με αυτονομία . Ο Σκύλος Συνοδός είναι εκπαιδευμένο σκυλί για να βοηθάει τα άτομα με αναπηρία . Θα αναφερθώ λίγο σε αυτό το ζώο , το οποίο υπεραγαπώ . Η αποστολή του είναι δύσκολη . Τα άτομα με αναπηρία , πρέπει να αγαπάνε το σκύλο και να εκτιμούν αυτό που τους παρέχει . Η αγάπη του σκύλου προς τον άνθρωπο , είναι μοναδική και πολύ ισχυρή .

* ΠΟΙΑ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ;

Όχι εμπόδια . Όχι υψομετρικές διαφορές . Ράμπες με μέγιστη κλίση 5 % . Ευρύχωροι χώροι . Έντονες χρωματικές αντιθέσεις . Κατάλληλη ηχητική - απτική - οπτική σήμανση . Κατάλληλοι εξοπλισμοί . Ασφάλεια ακόμα και σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης . Ανεμπόδιστη συμμετοχή στην εκπαίδευση , ενημέρωση , απασχόληση . Η προσβασιμότητα αποτελεί , βασική προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη ενός κράτους .

* ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΕΥΛΟΓΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ;

Είναι οι απαραίτητες ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν , χωρίς υπέρογκο κόστος ή αδικαιολόγητη επιβάρυνση , έτσι ώστε να εξασφαλίζεται στα άτομα με αναπηρία , προσβασιμότητα και πλήρη συμμετοχή σε όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες .

* ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ .

ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ .
ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΡΑΣΗΣ .
ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΚΟΗΣ .
ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ .
ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΨΥΧΙΚΗ 'Η ΝΟΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑ .
ΑΛΛΕΡΓΙΚΑ ΑΤΟΜΑ .
ΚΛΕΙΣΤΟΦΟΒΙΚΑ .

* ΠΩΣ ΚΑΤΑΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΩΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ .

Έχουμε κτίρια συναλλαγών : Αθλητισμού - Πολιτισμού - Ψυχαγωγίας - Τουρισμού . Εμπορικά κτίρια . Δικαιοσύνης . Υγείας . Εκπαίδευσης κ.ά.

* ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ ;

Έχει μια είσοδο . Αμέσως μετά , είναι η αίθουσα υποδοχής . Εσωτερική διακίνηση . Εξόδους κινδύνου . Κατάλληλους ανελκυστήρες και χώρους υγιεινής . Κατάλληλοι πάγκοι εξυπηρέτησης όλων των ανθρώπων . Μεγάλες/ευρύχωρες αίθουσες (κινηματογράφοι-θέατρα) με εξυπηρέτηση όλων των ανθρώπων χωρίς διακρίσεις . Κατάλληλος φωτισμός . Σωστός εξαερισμός . Κατάλληλα έπιπλα , χωρίς γωνίες . Κατάλληλα αντιολησθιτικά δάπεδα , με προβλεπόμενη χρήση από αμαξίδια .

* ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ .

Πλατείες - Πεζοδρόμια - Δρόμοι - Πάρκα κ.ά.

* ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ ;

Ράμπες ΜΕ ΜΕΓΙΣΤΗ ΚΛΙΣΗ 5 % και ΟΔΗΓΟΥΣ , για τα άτομα με πρόβλημα όρασης . Βασική προϋπόθεση , να είναι ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΠΟ ΕΜΠΟΔΙΑ .

* ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΑΣΤΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ;

Παγκάκια , κάδους , περίπτερα , φανάρια , πινακίδες κ.ά.

* ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΓΛΥΦΟΥ .

Ο ήχος είναι υποχρεωτικός στα φανάρια . Θα πρέπει να υπάρχει , στις στάσεις λεωφορείων με αναγγελία της άφιξης του οχήματος και σε όλα τα Μέσα Μεταφοράς . Ανάγλυφο στις πινακίδες και όπου υπάρχουν γράμματα . Ανάγλυφα πληκτρολόγια . Ανελκυστήρες με ήχο κ.ά.

* ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΟΛΗΣ , ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ ;

Οπτική σήμανση , πρόβλεψη υποτίτλων , κειμενοτηλέφωνα , μετάφραση στην νοηματική , συστήματα ενίσχυσης ήχου , δόνηση σε συσκευές κ.ά.

* ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ;

Πρέπει να είναι στα πλαίσια του Καθολικού Σχεδιασμού , ισότιμες και χωρίς διακρίσεις , με εκπαιδευμένο προσωπικό .

* ΠΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ;

Αν προβλεπόταν από την αρχή Καθολικός Σχεδιασμός σε όλες τις υποδομές , θα ήταν σίγουρα μικρότερο το κόστος , σε σχέση με κτίρια που δεν έχουν προσβασιμότητα και στα οποία θα έπρεπε να κατασκευάσουν επιπλέον έργα , για να τα κάνουν προσβάσιμα . Οι προσβάσιμοι χώροι έχουν μεγάλα οφέλη στην ανάπτυξη μιας πόλης και κατ'επέκταση , ενός κράτους .

* ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΕΝΟΣ ΔΗΜΟΥ .

Καταγραφή των προβλημάτων (εμποδίων) και συγκεκριμένες λύσεις σε αυτά . Γνωστοποίηση στις αρχές αλλά και ενημέρωση του λαού και όλων αυτών που δεν γνωρίζουν , για τα οφέλη από την εφαρμογή του Καθολικού Σχεδιασμού . Προτείνεται επίσης η συνεργασία με ΕΣΑΜΕΑ και όλες τις τοπικές οργανώσεις .

ΡΑΠΟΡΤΑΡΙΣΜΑ ΣΗΜΕΙΩΝ ΣΕ ΧΑΡΤΗ ΜΕ ΚΛΙΚ

© Αποστολίδης Θεόδ. Σάββας , Προγραμματιστής - Τοπογράφος Μηχανικός ΤΕ

1. ΓΕΝΙΚΑ

Η jQuery έχει πολλές δυνατότητες , που πραγματικά με εντυπωσίασαν . Αποτελεί τη βιβλιοθήκη της Javascript , που ουσιαστικά απλοποιεί τον προγραμματισμό της .

Εδώ κατασκεύασα κάτι ανάλογο με τους χάρτες της Google . Φυσικά , ο προγραμματισμός είναι ατελείωτος . Θα μπορούσα να προσθέσω πολλά στοιχεία , έτσι ώστε να κάνουν το χάρτη μου πλήρες . Όμως σκοπός μου , όπως έχω ξαναπεί , είναι να δημιουργώ απλά Τοπογραφικά προγράμματα .

Ο προγραμματισμός θέλει πολύ καλή οργάνωση με πολύ καλή γνώση μαθηματικών και γεωμετρίας . Δεν είναι εύκολο πράγμα , γιατί είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων . Όμως με την πάροδο του χρόνου , η εμπειρία είναι μεγάλος σύμμαχος . Και όταν ολοκληρώνω το στόχο μου , είμαι πραγματικά χαρούμενος για αυτό που δημιούργησα .

Ο μαγικός κόσμος των εντολών είναι για μένα , ένα ακούραστο παιχνίδι . Συνεχώς ανακαλύπτω και αυτό με μαγεύει .

2. Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΑΔΙΩΝ

Το πρώτο θέμα που αντιμετώπισα κατά τη δημιουργία του προγράμματος , ήταν ο τρόπος με τον οποίον ο χρήστης , όταν κλικάρει στο χάρτη να τοποθετούνται σημάδια .

Αυτό επιτεύχθηκε , χάρη στις παντοδύναμες εντολές της jQuery .

Δε χρειάστηκε , ούτε onload , ούτε κλικ στο div .

3. Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Η γενική δομή του θέματος , περιλάμβανε τα εξής :

Δήλωση των στοιχείων του κώδικα SVG
To style ή καλύτερα css
To script με τη βιβλιοθήκη της jQuery
To βασικό script με jQuery και Javascript
Το div και το SVG για τη χάραξη γραμμών ( με polyline )

4. ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΜΕ ΓΡΑΜΜΕΣ

Το δεύτερο θέμα που αντιμετώπισα ήταν , ο τρόπος με τον οποίον τα σημεία θα ενώνονταν μεταξύ τους με γραμμές , χρησιμοποιώντας την polyline του SVG .

Το πρόβλημα λύθηκε με τη σωστή δημιουργία πινάκων ( arrays ) .

Εισαγωγή σε αυτούς , των θέσεων που κλικάρει ο χρήστης , δηλαδή των συντεταγμένων χ και yec ( y ) . Τα χ και yec μπήκανε σε έναν πίνακα , που ονόμασα coords . Ένωσα αυτόν με έναν κενό πίνακα (perds) , με την ονομασία hook ως μεταβλητή , και η οποία τελικά αντιπροσωπεύει τις γραμμές . Αυτή η hook προωθήθηκε στον πίνακα poly , και με ένα βρόγχο , χαράχθηκαν οι γραμμές .

5. Ο ΧΑΡΤΗΣ

Στο πρόγραμμά μου χρησιμοποιώ ως χάρτη , τυχαία περιοχή της Ελλάδας . Τα σημάδια και οι γραμμές αποθηκεύονται προσωρινά σε πίνακες και ταξινομούνται με τη σειρά που κλικάρω στο χάρτη .

Η επεξεργασία των δεδομένων που αφορούν τις γραμμές , γίνεται με βρόγχο . Οι δε συντεταγμένες Χ & Υ των σημείων που κλικάρονται , καταχωρούνται αυτόματα στον πίνακα .

Τέλος , αφήνοντας το δείκτη του ποντικιού πάνω στο σημείο ( ακόντιο ) , εμφανίζονται σχετικές πληροφορίες .